Skip to main content

Det laboreras för fullt kring digitala workshops

Kanske har det i modern tid aldrig varit viktigare att tänka och agera tillsammans för att hitta kreativa lösningar på alla de utmaningar vi står inför just nu.  Många av oss är antingen rekommenderade eller till och med beordrade att arbeta hemifrån i så stor utsträckning som möjligt och våra möten har därför börjat äga rum digitalt på ett sätt och i en omfattning som vi aldrig har varit i närheten av tidigare.

På bara några veckor har de flesta av oss blivit bekanta med nya begrepp och termer och det hålls möten i Teams, det Zoomas, arrangeras onlinefikor och det chattas och hostas som aldrig förr. Vi delar tips och trix om ultimata headsets, hur vi lägger upp fina bakgrunder och att vi bör ha testmöten för att inte sinkas av teknikstrul när det ”riktiga” mötet väl ska äga rum. Och all denna kunskapsdelning är förstås värdefull.

Men, hur är det egentligen att leda eller facilitera ett arbetsmöte eller en digital workshop som bygger på alla deltagares delaktighet, engagemang och kreativitet? Hur riggar du det på bästa sätt så att alla kommer till tals och bibehåller sitt fokus på mötet? Det kan vara nog så svårt att leda en fysisk workshop.

Vad behöver du då främst tänka på när du ska planera och leda en digital workshop? Tre av de viktigaste medskicken jag vill göra är dessa:

1) Det finns beprövad teknik som kan användas för virtuella workshops men det gäller att ha kunskap om vilken teknik som passar bäst för vilket ändamål. Hur ska du samla in tankar, idéer och reflektioner? Ska du dela upp gruppen i mindre grupper (breakout sessions) och/eller föra diskussioner i den stora gruppen? Ska ni brainstorma, rösta och kanske även prioritera alla idéer? Olika tekniker stödjer olika delar.

2) Med fördel är ni minst två personer som tillsammans faciliterar och leder en virtuell workshop. En som leder samtalen och en som sköter tekniken och kanske t o m en tredje person som protokollför. Och dessa personer kan förstås sitta på olika platser.

3) Förberedelser, förberedelser, förberedelser. Du har mindre möjlighet till improvisation när du leder en virtuell workshop och oavsett ämne har du ett mindre tidspann att röra dig med. En hållbar plan är därför a och o. Vi orkar inte hålla fokus lika länge under digitala möten. Vare sig som mötesledare eller mötesdeltagare.

Lycka till med dina digitala workshops och vill du ha stöttning och guidning på vägen finns jag bara ett digitalt möte bort! 

Digital, Workshops

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *